Každá šestá domácnost plánuje větší zásah do svého bydlení
Každá šestá domácnost v České republice zvažuje v nejbližším roce nákup zdícího materiálu – chystá se tak na výstavbu bydlení nebo na větší rekonstrukci stávající domácnosti. Při výběru použitého materiálu je přitom nejdůležitějším faktorem cena materiálu, vyplývá z průzkumu IBRS. Právě na cenové podmínky kladou lidé větší důraz poté, co v letošním roce ceny stavebnin vystřelily a některé typy materiálů jsou i více než dvakrát dražší než před rokem.
Český bytový fond stále patří mezi nejzastaralejší v Evropské unii, průměrné stáří bytu či domu v ČR dosahuje 40 let. I nadále tak přetrvává silný zájem o rekonstrukce, od těch menších až po ty výraznější, při kterých je zapotřebí použít zdící prvky. Každá šestá česká domácnost (17 %) proto v nejbližší době plánuje či zvažuje nakupovat zdící materiály a stavět tak nové vlastní bydlení nebo rekonstruovat to stávající.
„U rekonstrukcí se nejčastěji jedná o posun a vybudování nových příček, přístavby, nadstavby nebo kompletní rekonstrukce interiérů i exteriérů,“ vysvětlil marketingový ředitel Xella CZ Luděk Suchomel.
Nákup zdících materiálů na novou výstavbu plánuje 35 % stavebníků. V 65 % případů se lidé chystají na rekonstrukci staršího bydlení.
„Při rekonstrukcích často slyšíme, že lidem nevyhovuje současná dispozice stávajícího bydlení, chtějí si ji proto upravit. Druhým rozhodujícím faktorem jsou nevyhovující akustické vlastnosti použitých materiálů, toto lze řešit například akustickou vápenopískovou tvárnicí Silka. Třetím často skloňovaným problémem je špatná tepelná izolace domu, zde je nejjednodušší východisko dům zateplit,“ dodal Luděk Suchomel.
Rozhoduje především cena
Při rekonstrukci či výstavbě a výběru zdících prvků je nejdůležitějším faktorem cena, tu považuje za zásadní 67 % dotázaných, velká část z nich se navíc řídí akčními nabídkami. Výběr vhodného materiálu je přitom v letošním roce ještě důležitější než v minulosti. Ceny řady stavebních materiálů, jako jsou např. dřevo, polystyren nebo některé kovy, zdražily v letošním roce až více než dvojnásobně. Naopak některé produkty, např. pórobeton, zdražovaly jen minimálně.
Kromě ceny jsou důležitým faktorem při výběru i technické parametry výrobku (pro 57 % dotázaných), dostupnost prodejny (53 %) nebo doporučení architekta či stavitele (48 %). Nejčastěji přitom informace o dostupných materiálech vyhledávají nepřekvapivě na internetu. Xella v minulých týdnech spustila nový web, kde kromě informací o produktech nabízí i představení detailních popisů jednotlivých konstrukčních řešení, technické poradenství nebo funkci chatbota, který pomůže s nejčastějšími dotazy.
Xella CZ je dceřinou společností německé Xella Baustoffe GmbH, na českém trhu působí od roku 1996, pod značkami Ytong, Silka a Multipor. V ČR má tři výrobní závody, a to v Chlumčanech, Hrušovanech u Brna a Horních Počaplech, ve kterých Xella CZ celkem zaměstnává více než 300 lidí.
komerční sdělení
více na xella.cz